בלוג על פוליטיקה אמריקאית, ופוליטיקה של מדינות אחרות; מחשבות על דת, על המגזר, ועל דתל"שות; וגם על כל מיני דברים אחרים.

יום רביעי, 27 בפברואר 2013

אתנחתא קומית

בסופו של סיור התיירים בהרווארד מגיעים לפסל שמכונה "פסל שלושת השקרים". הפסל מציג אדם מכובד יושב, ובתחתיתו כתובה הכתובת: John Harvard, founder, 1638. הפסל מכונה כך מכיוון שהכתובת מכילה שלושה שקרים: הרוורד נוסדה ב1636 ולא ב1638; היא נוסדה על ידי כלל קהילת הפוריטנים של מסצו'סטס, ולא על ידי ג'ון הרוורד (שבכלל היה אנגלי), ורק נקראה על שמו שלוש שנים לאחר מכן בשל תרומה שהעניק למוסד; ולבסוף, הפסל בכלל לא מציג את ג'ון הרוורד - לפסל לא היתה תמונה של הרוורד אז הוא פיסל אדם אחר והדביק לפסל את הכותרת של ג'ון הרוורד.
נזכרתי בפסל הזה כשראיתי את הקטע המשעשע הבא מתוכנית הבוקר של פוקס ניוז, Fox and Friends, בו המנחים סטיב דוסי וגרטשן קרלסון מראיינים את הכתבת המומחית שיבוני ג'ושי מהרשת האחות Fox Businees על תעשיית האנרגיה הסולארית האמריקאית:
http://www.youtube.com/watch?v=jJN0B2RIIMI; הקטע המשעשע מתחיל בדקה 2:15, ולמי שלא יכול/רוצה לצפות בוידאו:

Ducy: The United States simply hasn't figured out how to do solar effectively and cheaply, you know, you look at the country of Germany, it's working out great for them
Joshi: It is working out great for them. And we just have to figure out where we want to be as a nation. I mean, the problem is also, is with the solar industry , you have the Chinese coming in and undercutting the markets, so that's what the subsadies are doing, it was making us more competitive with the Chinese, then they start to cut prices again and then  we throw more money - that's not a viable business solution!
Carlson: What was Germany doing correct?  are they just a smaller country,  made it more...
Joshi: They're a smaller country, and they've got lots of sun. right? they've got a lot more sun then we do.
Ducy: Right
Givoshi: I mean  the problem is, it's a cloudy day, and it's raining, you're not going to have it.

רוב האינטרנט התמוגג כמובן מהפארסה של הטענה שבגרמניה יש הרבה יותר שמש מבארה"ב; למעשה, בגרמניה יש קרינה סולארית גרועה יותר מכמעט כל מקום בארה"ב, פרט אולי לאלסקה, שזה די הגיוני כי גרמניה צפונית ברמה מפתיעה (תופעה שלימדה את תרנגולי ההודו לשנוא את אנדורה). למעשה, דרום מערב ארה"ב - מדבריות קליפורניה, אריזונה וניו-מקסיקו - הם מהמקומות עם הקרינה הטובה בעולם.
תשאלו - אז למה גרמניה מצליחה וארה"ב לא? או, שכאן אנחנו מגיעים לטעות הבסיסית יותר: גרמניה לא מצליחה יותר. היא מעניקה סובסידיות נדיבות לאנרגיה סולארית, מכיוון שהאזרח הגרמני מוכן לשלם עבור אנרגיה ירוקה (בכל זאת, תשלום קטן בנסיון להציל את כדוה"א מאפקט החממה) הרבה פחות מהאזרח האמריקאי, ולכן יש כמויות מאוד גדולות של פרוייקטים סולארים מותקנים בגרמניה - יש הספק מותקן של 26% מהרשת. אבל מכיוון שבאמת יש מעט מאוד שמש יחסית, אז למעשה במונחי *אנרגיה*, רשת החשמל הגרמנית זוכה ללא יותר מ6% מהאנרגיה שלה ממקורות סואלרים. ועוד לא דיברנו על כך שכל האנרגיה הסולארית מצויה בדרום המדינה, בבואריה, בעוד שהצריכה נמצאת ברובה לאורך הריין בצפון מערב, ומכיוון שאין קוי רשת מספקים אז גם כשיש יום יפה, עודף החשמל לא מגיע למרכזי הצריכה אלא בעיקר לרשת החשמל הצ'כית (וכמעט מפיל אותה). 
אבל בשביל זה צריך להבין קצת, נניח לגגל 10 דקות לפני שעולים לשידור. ובכל זאת, אנחנו מדברים על פוקס ניוז.

(כמובן, זה לא קשור לדיון הספציפי על אם נכון או לא לסבסד אנרגיה סולארית - זה דיון רחב ומעניין, אבל לא לפוסט זה...)


2 תגובות:

  1. או שלא הבנתי או שנפלה טעות:
    "היא מעניקה סובסידיות נדיבות לאנרגיה סולארית, מכיוון שהאזרח הגרמני מוכן לשלם עבור אנרגיה ירוקה...הרבה פחות מהאזרח האמריקאי".
    אולי צריך להיות הרבה "יותר"?

    או שבאמת לא הבנתי...

    השבמחק